mandag 31. mai 2010

Morgenstund, tanker og fototid.

Dem stundene jeg klarer å komme meg ut tidlig om morgenen er en opplevelse både i nåtid, men også i framtid. Det var flere ganger jeg gikk inn å tittet på bilder i vinter mens kuldegradene sloss om å kom lengst ned på gradstokken.


Klokken er fem når jeg tar med meg fotoutstyr og lister meg ut av huset, hvor mann og barn sover.. Dette er mamma tid de lux og nå er samvittigheten god da jeg bruker en tid på døgnet ingen har forventing av at jeg skal stille opp.

Turen i dag er mest for å fange stemning, men håper selvsagt å oppleve et dyr og en fugl. Jeg tar turen til vannet hvor jeg vet at det hekker brunnakke. Jeg lister meg nedover mot vannkanten i vått morgengras mens jeg ser og hører småfugler starter dagen. Brunnakken ligger midt på vannet og syntes ikke noe om besøk på denne tiden av døgnet, men jeg setter meg ned og nyter fuglesang og ser livet i morgendisen på vannet.
Fine farger er lett å fange nå med morgensol. Det er ikke vanskelig å la tankene fly når en sitter slik og betrakter. Det gjør godt å sitte alene og filosofere. Daglige problemer er liksom ikke problem lenger.. stemningen påvirker og gir rom å se muligheter! Det er ikke så mange år siden jeg ble hektet på fugler. Riktig nok kunne viste jeg forskjell på kjøttmeis og dompapp, men det var vel akkurat det jeg kunne. Livet med fotoapperatet og fuglebok har jeg lært masse. Nå jobber jeg mer med å kjenne igjen lyder av fuglene, så her sitter jeg på en stein og nyter utsikten for å lytte til dem forskjellige fuglelyder.. Dette er ikke lett, men har med en jukselapp, mobilen innholder nesten alle fuglelyder. Tror 100 % sikkert at mine barn nyter goder av min hobby da dem også synes det er artig å lære forskjell en på dem forskjellige fuglearter, men min mann mener fortsatt at ei meis er meis uansett om det er andre arter :)
Når klokken nærmer seg 0800 beveger jeg meg mot heimen der jeg virkelig er i morgenstemning og lager en fortreffelig søndagsfrokost til min fam.
Blir nok flere slike turer.

7 kommentarer:

  1. Flott morgenlys og fin stemning i bildene dine.

    Per E.

    SvarSlett
  2. Det er virkelig flott når en kommer seg ut og kan nyte en så flott morgen som dette :)

    SvarSlett
  3. Takk for turen. En opplevelse både i fortelling og bilder..:-)

    SvarSlett
  4. Øyvind Bjerkeseth3. juni 2010 kl. 02:14

    Vemodig vakkert.

    SvarSlett
  5. Flott skrevet og fanget av kameraet! Er det slik fargen på trær ser ut? Godt å få hvile øynene mine på naturen - selvom jeg har en FANTASTISK natur her.

    SvarSlett
  6. Nydelig stemning i bildene, kjempeflotte og herlig lesning. Gir virkelig inspirasjon til å komme seg tidlig opp om morgenen dette :)

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig med en kommentar!