søndag 17. mai 2009

17 Mai 2009



17 Mai 2009
En flott Mai dag med nydelig vær fra morgen til kveld.

Dagen starter med tog fra grendahuset til kirken, å med ei lita bygd på ca 170 innbyggere så blir toget deretter. Når vi kommer fram til kirken har vi tradisjon med gudstjeneste og i dag hadde vi faktisk en prest som snakket Romsdaling... Jeg tror det er første gang jeg er i Eid kirke hvor jeg har opplevd det. Det var også barnedåp kanskje en uvanlig dag og ha det på, men Emanuel ble døpt etter boken!

Da preken var over var det tog tilbake til gredahuset bare nå hadde vi fått hornmusikk. Siden jeg er bygdas hoff-fotograf så var jeg hele tiden først i toget og mye ute på marka. Bildene blir lagt inn i Eidsbygda.no!

Da tiden for rebusløp og leker fant jeg en stedfortreder som skulle fungere som hoff-fotograf resten av dagen.. Jeg og min familie ville tilbringe resten av dagen på sjøen.

Litt vind som kom fra forskjellige vindretninger tilsa at vi fisket mest etter flyvefisk i dag... ble da to til slutt som skulle brukes på ørnulf, men først skulle vi på land og grille. Sigurd og Ole Jørgen fant fjæra spennene og det ble bygd både båter og div andre fartøyer av drivved o.l
Mette ble vi også... etter 3 timer på holmen fant vi ut at nå var lyset til ørnulf fortreffelig.

Brødbitene blir kastet og det går ikke lenge før det er et yrenede liv bak båten. Finner vindretningen og avtaler posisjon med mannen. Den første fisken blir kastet. Det går ca 10 sekunder før svartbaken lander og prøver og ta den..., men hvor er ørnulf? Med ett flyr måkene, men ikke svartbaken den hakker på fisken, men så snur ørnulf..hva skjer? Når vi kommer mot der som fiksen ligger ser vi den ca 1 meter nede i sjøen...altså svartbaken har hakket hull.

Da var det bare å starte på nytt med samme prosedyre..., men hadde en misstanke at den var for liten og var redd for at det skulle bli svartbak mat... Å slik ente det! Det ble ingen fisk på ørnulf denne 17 Mai, men vi har hatt en kjempe flott feiring!

1 kommentar:

  1. Du har en fenomenal blogg! Ren og fin, enkel og klar med nydelige farver. Og fotografiene dine er ordentlig pene.

    Gratulerer med dagen i går! Det høres ut som om du hadde en fin dag.

    INVITASJON

    Ta en titt på bloggen min!
    Du må tro at den er fin.
    Dikt jeg skriver - livet om.
    Kom og voks ved blikk og dom!

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig med en kommentar!