fredag 25. februar 2011

Akorbatisk jakt

Dette bildet har ingen ting med min opplevelse i dag. (fra Smøla i 2008)

Det er ikke uvanlig at havørna seiler over hustaket mitt, ikke bare en men kan være både to og tre. I dag fikk jeg se ørna høyt i luften men den sirklet rundt og rundt og kom stadig nærmere. Etter bare noen sekunder skjønner jeg at den er på matauk etter kråker. 10 - 12 kråker sprer seg i luften med havørna seglende i angreps posisjon.. Flere ganger prøvde den seg på å få tak i en matbit, men etter ett minutt ga den seg og seglet videre.. Utrolig artig å se ørnas akrobatiske kromspring.

Det er så uendelig flott å få lov å ha slike rovfugler i nærmiljøet. Diskuterer dette med mange som synes ørnebestanden er for stor og at det går utover skogsfugl bl.a. men jeg mener om så ørna tar skogsfugl, så har den faktisk mer rett til det en jegeren med børse!

Klart det skal være en balanse, men den tror jeg naturen ordner selv jeg.......

1 kommentar:

  1. Er absolutt enig i det du sier her! Naturen klarer seg fint uten "hjelp" fra jegeren, men samtidig tåler den beskattning også (tror jeg.) En flott opplevelse å se ørna på nært hold sikkert. Jeg var på Smøla i fjor sommer men kom ikke nære nok for gode bilder.( 3-500 m) Prøver igjen:)

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig med en kommentar!