fredag 8. mai 2009

Observersjon av Orreleik

Det er en drøm fra ungdomsåra som jeg kom litt nærmere denne natten. Jeg har aldri opplevd Tiur eller Orreleik, men lest mye om det. Etter jeg startet med foto i 07 ble det forsterket. Har spurt meg rundt og ble anbefalt denne plassen.
Når vi kommer opp hører vi Orrhanen lager dem merkeligste lyder og Orrhøna svarer.Jeg kjenner kriblingen stiger når vi nærmer oss myra der det skjer, men vi er for sent ute og vi er oppdaget. For plutselig er Orrhanen i tretoppen også...vi veksler ikke så mange ordene bare nikker og finner oss en plass for å smyge oss inn i fjellduken. Der sitter vi og myser utover et svart/grått landskap. Vi hører hele tiden lyden fra herr og fru i tretoppen, men ingen ting å se.
Når jeg snur hode mot høyre får jeg se et nydelig lys stige opp fra fjellene. Ute på sletta er det ikke mye å se av orren, men to hjorter springer lenge og leker seg det er så utrolig flott å kunne sitte å se på. Natt er blitt til dag og vipa er ivrig på sletta i sin paringsdans. Småfuglene synger eventyrlig vakkert. Min kjære venninne har bikket seg i lynget og sover det er helt stille rundt meg. Bare naturens egne lyder.

Med et sitter det en fugl et stykke framfor meg. En svart flott fugl, men i det samme letter den og flyr bort. Å så hører jeg den igjen og antar den holder til bak haugen. Etter en stund blir det bare stille. Vi sitter en stund men bestemmer oss for å forlate plassen og hjem til mann og barn.


Her er nok min turvenninne en smule trøtt, men vi var enig at neste år skal vi starte tidligere med planlegging. Telte skal opp og på den andre siden av gjerdet.
Vi hadde i alle tilfelle en flott naturopplevelse, så får bildene komme seinere.

6 kommentarer:

  1. Kjekt å se at du har fått deg blogg Monica.Ser frem til neste tur og bilder .

    Terje

    SvarSlett
  2. Hei
    Takk for besøket Terje
    Ja nå har jeg fått flyttet inn...blogging er jo ikke noe nytt for meg..

    Ha en fin helg.

    monika

    SvarSlett
  3. Titter innom i Monikas verden og gleder
    meg til alle naturstunts gjennom året.
    Mårbua neste?

    SvarSlett
  4. I må sæ at det frista noko kjøle ja :D kanskje i kan bytte mot et vakkert bilde?

    hyggelig at du stikker innom...

    så kjøle med stunt blir det vel ikke, men hvem vet...

    SvarSlett
  5. Her har du fått bilde av selveste Romsdalshuldra, Monika! Ikke rart orrene kun sitter i trea, he he..
    En flott blogg som du sikkert får mye glede av, du også:-)
    Ronny

    SvarSlett
  6. Hei Ronny


    Skal fortelle det til sjefen min at du kaller henne for hulder... :D

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig med en kommentar!